Jaki jest Polski Manager?-okiem Executive Search Consultanta na bazie 28 lat doświadczeń w rekrutacjach menadżerskich - NAJINTERNATIONAL Executive Search & Leadership Solutions

Jaki jest Polski Manager?-okiem Executive Search Consultanta na bazie 28 lat doświadczeń w rekrutacjach menadżerskich

Jaki jest Polski Manager?-okiem Executive Search Consultanta na bazie 28 lat doświadczeń w rekrutacjach menadżerskich

Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive to osoba wychowana w ostatnich 30 latach nowej gospodarki rynkowej –  osoba w wieku 40-60 lat. Posiada doświadczenie w minimum dwóch organizacjach, ale są i tacy którzy posiadają doświadczenie np. z 6-7 spółek – ponieważ zmieniali pracę co 2-3 lata na początku kariery zawodowej i były to bardzo pozytywne kroki w ich rozwoju – oznaczające ze firmy wchodzące do Polski bardzo o nich zabiegały i doceniały ich kompetencje, predyspozycje lub charakter. Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive zwykle został wychowany przez organizacje międzynarodowe, które weszły do Polski w latach dziewięćdziesiątych i później z nowoczesnymi rozwiązaniami rynkowymi. W związku z tym jest to najczęściej nowoczesny menedżer, ukształtowany poprzez dynamicznie rozwijające się i ambitne firmy, które ekspandowały geograficznie na wschód Europy i nie bały się ryzyka. Zwykle taki menadżer , przeszedł przez wiele stanowisk na skutek awansów wewnętrznych i zewnętrznych, pracował z przełożonymi z innych krajów – zna więc swoją pracę od podszewki. Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive miał styczność z kulturami organizacyjnymi z wielu krajów – począwszy od Niemiec, Francji, USA, UK, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Holandii, Włoch, Hiszpanii, Chin, Japonii, Korei i wiele więcej. Potrafi dobrze scharakteryzować w jakiej kulturze organizacyjnej i dlaczego czuje się dobrze, charakteryzuje się dużą elastycznością i potrafi modyfikować swój styl zarządzania zespołem w zależności od obowiązującego stylu w danej organizacji. Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executiveczęsto ma doświadczenie z okresu start-up, tworzenia, budowania firmy, ale również obserwował lub uczestniczył w fuzjach, przejęciach firm, w reorganizacjach lub zakupach firm konkurencyjnych. Zatrudniał i zwalniał pracowników – nauczył się co to znaczy pracować w globalnej korporacji , w której kraje z lepszymi wynikami transferują zyski do centrali, która bierze odpowiedzialność za wyniki globalne spółki. Dostosowywał strategie regionalne do specyfiki polskiego rynku i często osiągał najlepsze wyniki w Regionie. Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive zadaje wiele pytań, żeby zrozumieć strategię i bezpośredniego przełożonego i lubi wiedzieć „dlaczego”– jeśli zrozumie jego firma/oddział/departament osiąga bardzo dobre wyniki. Jest kreatywny, lubi usprawniać – można liczyć na jego sugestie i pomysłowość – gorzej wypada w roli pokornego implementatora – zwykle takie zadania zniechęcają go po pewnym czasie i może szukać ciekawszych wyzwań.  Jest energicznym sparing partnerem dla Zarządu, Właścicieli czy to w kraju czy zagranicą. Najczęściej biegle posługuje się językiem angielskim, ale jest dość duża grupa osób biegłych również w języku niemieckim i francuskim. Ciężko pracuje, lubi działać, lubi budować, trudniej przychodzą mu zwolnienia pracowników. Lubi i potrzebuje być chwalonym – to dodaje mu skrzydeł do jeszcze cięższej pracy. Ma energię, ale ostatnio ma niewystarczająco dużo ofert pracy na rynku krajowym i dlatego jest skłonny rozważyć realokację  poza Polskę. W obrębie Polski jego chęci do relokacji nawet dla dobrej oferty pracy są dużo bardziej ograniczone. Lubi wyzwania, jest ambitny, lubi się uczyć – motywują go osiągnięcia. Lubi pokonywać trudności – generalnie „im trudniej tym lepiej”. Lubi być należycie opłacany za swoją pracę i dawno już nie jest to najtańszym menedżerem w Europie –  mimo, że polski rynek oceniany jest jako rynek z niskimi kosztami pracy (Koszty pracy są w Polsce niższe, ale niekoniecznie na stanowiskach kierowniczych).

Jeden z moich klientów powiedział kiedyś; „Jeśli mam międzynarodową grupę projektową, a już na pewno jeśli jest to obszar R&D to bardzo często staram się mieć  w niej przynajmniej jednego Polaka. Gdy pojawia się przeszkoda, która powoduje, że grupa się zniechęca to ta przeszkoda jest najlepszym katalizatorem dla działań Polaka a potem całego zespołu. On zawsze zapyta dlaczego się nie da i zawsze sprawdzi wszystkie możliwości – jest szansa, że wymyśli coś poza normami. Jest najczęściej optymistą i do problemów podchodzi z założeniem że wszystko można zrobić i zawsze jest rozwiązanie. To potem od nas zależy czy wykorzystamy w ten sposób zrodzone pomysły. Jeśli do tej grupy dodam bardziej analityczne narodowości efekt jest znakomity”

Jeśli czujecie ze w międzynarodowych zarządach brakuje wam kreatywności – sprawdźcie jakie macie w nich narodowości.

Ewa Adamczyk – na podstawie pracy własnej z menedżerami