Rekrutacja na stanowisko Plant Manager – idealny kandydat? - NAJINTERNATIONAL Executive Search | Recruitments | HR Advisory

Rekrutacja na stanowisko Plant Manager. To łatwe czy trudne zadanie?

Rekrutacja na stanowisko Plant Manager. To łatwe czy trudne zadanie?

Rekrutacja na stanowisko Plant Manager. To łatwe czy trudne zadanie?

Zawsze się uśmiecham, kiedy słyszę, że szykuje się rekrutacja na stanowisko Plant Manager. To zwykle jest duże wyzwanie i kontakt z ciekawymi kandydatami.  Lubię to stanowisko i lubią je też kandydaci. Co objawia się tym, że w bazie przybywa zgłoszeń, niekoniecznie adekwatnych.

A kiedy na jaw wychodzi informacja, że to np. miasto kilkunasto- lub kilkudziesięcio-tysięczne pośrodku niczego, to 95% z nich traci zainteresowanie. A następne 5% rezygnuje z powodów finansowych, jak usłyszy za ile trzeba zrobić tam rewolucję lub ewolucję.

Co wtedy, kiedy lokalizacja nie jest najlepsza na świecie, firma wymaga poważnych zmian i np. użerania się ze związkami zawodowymi, a oferowany pakiet nie zachęca?

Wtedy zaczyna się cała przyjemność, czyli drobiazgowe wyszukiwanie potencjalnych kandydatów.

To kluczowe stanowisko w firmie produkcyjnej, więc trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów i trudno zdecydować, gdzie ewentualnie obniżyć lub zmienić wymagania.

Co nasi  klienci zgłaszają jako ważne na stanowisku Plant Manager:

  1. Doświadczenie zawodowe: Kandydat powinien mieć bogate doświadczenie w zarządzaniu produkcją. Preferowana jest także praktyczna znajomość konkretnego sektora przemysłowego, w którym działa firma.
  2. Umiejętności zarządzania: Nie tylko podległym zespołem, ale także procesami produkcyjnymi, logistycznymi i wszelkimi innymi w firmie przemysłowej.
  3. Umiejętności komunikacyjne: Komunikacja jest kluczowa dla skutecznego zarządzania. Plant Manager powinien być w stanie jasno komunikować cele i oczekiwania zarządu. Kluczowa jest tez współpraca z innymi działami firmy i przełożonymi. Zwłaszcza, że szefowie, którzy czasami są bardzo daleko, nie widzą codziennych realiów, ale wyników wymagają.
  4. Przywództwo: Plant Manager powinien być zdolny do inspirowania zespołu do osiągania celów produkcyjnych oraz do budowania pozytywnej kultury pracy. Najlepiej opartej na współpracy i zaufaniu. Świetnie jakby miał charyzmę lidera.
  5. Znajomość branży i technologii: Tutaj często zdarza się, że klient wymaga znajomości konkretnej branży, a nawet technologii. I wtedy naszą rolą konsultanta jest znalezienie tak doświadczonego kandydata i skłonienie go do przeprowadzki na koniec świata. A jeśli taki chętny się nie znajdzie, to przekonanie klienta do akceptowalnej zmiany w profilu i podjęcia ryzyka. To jest możliwe, kiedy relacja klient –  konsultant opiera się na zaufaniu i dążeniu do wspólnego celu.
  6. Wiedza finansowa: To musi być osoba, która czuje liczby. Kalkuluje na bieżąco, umie argumentować przy budowaniu budżetu. Wie jakich danych potrzebuje oraz od kogo je uzyskać.
  7. Zarządzanie ryzykiem: Plant Manager musi być gotowy do identyfikowania i zarządzania różnymi rodzajami ryzyka związanego z produkcją. Zwłaszcza problemami jakości, bezpieczeństwa pracy, logistyki, utrzymania ruchu. I jednocześnie umiejętnie rozwiązywać i łączyć czasem pozornie sprzecznie potrzeby wszystkich stron operacji.
  8. Elastyczność i umiejętność radzenia sobie ze stresem: Środowisko produkcyjne zwykle jest dynamiczne i wymaga szybkiego podejmowania decyzji. Lepiej, żeby Plant Manager był elastyczny i potrafił skutecznie radzić sobie ze stresem oraz telefonami w środku nocy i urlopu. Chociaż zaraz ktoś powie, że ma słabo zorganizowane procesy i niekompetentny zespół, skoro musi reagować na alarmowe powiadomienia.

I właśnie to zrekrutowanie takiego ideału, lub trochę mniejszego ideału, jest bardzo ciekawym zadaniem.

A największa satysfakcja jest wtedy, kiedy rozmawiamy po kilku tygodniach, potem miesiącach, a nawet latach, a ten prawie idealny kandydat mówi: „ciężko było…i jest, ale super robotę mi Pani znalazła”😊Wtedy też od razu mogę zadzwonić do klienta i sprawdzić, czy z drugiej strony wrażenia są podobne.

Skłaniam się do wniosku, że to trudne zadanie, ale ciekawe w realizacji i przynoszące potencjalnie dużo satysfakcji wszystkim trzem stronom procesu rekrutacyjnego.

Zapraszam do dyskusji i przedstawienia własnych spostrzeżeń i doświadczeń!

Dorota Wróblewska, Senior Project Manager, NAJ International

To również może Cię zainteresować:

Synergia między Agencją a własnym Działem Rekrutacji

Energetyki wiatrowa w Polsce. Rekrutacja kadry kierowniczej. Wyzwania i możliwości.

Referencje dla firm Produkcyjnych