Kiedy rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Osiem przykładów.

Kiedy rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Osiem przykładów.

Kiedy rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Osiem przykładów.
Kiedy organizacja powinna rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Odpowiedź na tytułowe pytanie nie jest prosta.

Zwykle po współpracę z firmą rekrutacyjną sięgamy wówczas gdy wcześniej zostaną wykorzystane wszystkie dostępne metody rekrutacji “własnymi siłami”.

Takie podejście daje organizacji oszczędności finansowe. Zlecenie rekrutacji do zewnętrznej firmy rekrutacyjnej to oczywiście koszty związane z honorarium dla agencji.

Warto zatem wcześniej samodzielnie sprawdzić:

  • opcje wewnątrz firmy:
  1. czy w naszych wewnętrznych programach rozwoju talentów nie mamy przypadkiem osoby, gotowej na kolejny krok
  2. rekomendacje kandydatów od osób, do których mamy zaufanie wewnątrz naszej firmy. Wiele firm posiada programy rekomendacyjne ale warto także zrobić burzę mózgów wśród kierownictwa firmy . Może się zdarzyć, że były pracownik, którego nie udało nam się w przeszłości zatrzymać w firmie, obecnie mógłby do nas wrócić.
  3. rekomendacje od osób, które nie pracują w naszej firmie, ale do których opinii mamy pełne zaufanie
  4. własna baza danych kandydatów, którzy w przeszłości aplikowali do naszej firmy na inne stanowisko lub są w naszej bazie w wyniku akcji employer brandinowych na przykład wśród studentów
  • opcje na zewnątrz firmy:
  1. ogłoszenia na popularnych portalach o pracę
  2. ogłoszenia na LinkedIn i forach/grupach internetowych
  3. inne formy ogłoszeń

Jeżeli:

  1. wszystkie z wyżej wymienionych metody zawiodą
  2. stanowisko wymaga poufności (bo wymienimy osobę w firmie, lub wchodzimy na nowy rynek i chcemy zrobić to poufnie)
  3. stanowisko wymaga szczególnego traktowania kandydata (bo oferta kierowana jest do wyjątkowych kandydatów np. prezesów firm)
  4. jest bardzo wąska grupa docelowa kandydatów (wiemy, że na rynku będzie kilkanaście osób o pożądanych kompetencjach lub wiedzy branżowej i dotarcie do nich wymaga więcej czasu)
  5. kandydaci nie odpowiadają na nasze oferty pracy
  6. stanowisko jest jednostkowe i nie posiadamy wewnątrz firmy kompetencji aby rekrutować właściwą osobę (np. nigdy do tej pory nie mieliśmy PR Managera i nagle trzeba go wybrać)
  7. nie mamy zasobów ludzkich aby zrobić rekrutację własnymi siłami – bo dział personalny dopiero się tworzy, firma nagle szybko rośnie, mamy osoby na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych itp.)
  8. nie znamy danego rynku i nie wiemy kto na tym rynku jest dobrym kandydatem . Firma dopiero wchodzi do Polski lub do innego kraju i potrzebuje zatrudnić pierwsze kluczowe dobrze sprawdzone osoby

to znaczy, że najprawdopodobniej przyszedł czas  kiedy organizacja powinna rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną. I tu kluczowy będzie właściwy wybór Partnera rekrutacyjnego.

                                                                                                                                        Ewa Adamczyk i Katarzyna Wójtowicz

Jak dobrze wybrać firmę rekrutacyjną?