Jaki jest Polski Manager?
Jaki jest Polski Manager? Polski Manager /Dyrektor/Członek Zarządu/Executive to osoba wychowana w ostatnich 30 latach nowej gospodarki rynkowej – osoba w wieku 40-60 lat. Posiada doświadczenie w minimum dwóch organizacjach, ale są i tacy którzy posiadają doświadczenie np. z 6-7 spółek – ponieważ zmieniali pracę co 2-3 lata na początku kariery zawodowej i były to bardzo pozytywne kroki w ich rozwoju – oznaczające ze firmy wchodzące do Polski bardzo o nich zabiegały i doceniały ich kompetencje, predyspozycje lub charakter.
Zwykle został wychowany przez organizacje międzynarodowe, które weszły do Polski w latach dziewięćdziesiątych i później z nowoczesnymi rozwiązaniami rynkowymi.
W związku z tym jest to najczęściej nowoczesny menedżer, ukształtowany poprzez dynamicznie rozwijające się i ambitne firmy, które ekspandowały geograficznie na wschód Europy i nie bały się ryzyka. Zwykle taki menadżer , przeszedł przez wiele stanowisk na skutek awansów wewnętrznych i zewnętrznych, pracował z przełożonymi z innych krajów – zna więc swoją pracę od podszewki.
Polski Manager Dyrektor/Członek Zarządu/Executive
miał styczność z kulturami organizacyjnymi z wielu krajów – począwszy od Niemiec, Francji, USA, UK, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Holandii, Włoch, Hiszpanii, Chin, Japonii, Korei i wiele więcej. Potrafi dobrze scharakteryzować w jakiej kulturze organizacyjnej i dlaczego czuje się dobrze, charakteryzuje się dużą elastycznością i potrafi modyfikować swój styl zarządzania zespołem w zależności od obowiązującego stylu w danej organizacji.
Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive
często ma doświadczenie z okresu start-up, tworzenia, budowania firmy, ale również obserwował lub uczestniczył w fuzjach, przejęciach firm, w reorganizacjach lub zakupach firm konkurencyjnych. Zatrudniał i zwalniał pracowników – nauczył się co to znaczy pracować w globalnej korporacji , w której kraje z lepszymi wynikami transferują zyski do centrali, która bierze odpowiedzialność za wyniki globalne spółki. Dostosowywał strategie regionalne do specyfiki polskiego rynku i często osiągał najlepsze wyniki w Regionie.
Polski Manager/Dyrektor/Członek Zarządu/Executive
zadaje wiele pytań, żeby zrozumieć strategię i bezpośredniego przełożonego i lubi wiedzieć „dlaczego”– jeśli zrozumie jego firma/oddział/departament osiąga bardzo dobre wyniki. Jest kreatywny, lubi usprawniać – można liczyć na jego sugestie i pomysłowość – gorzej wypada w roli pokornego implementatora – zwykle takie zadania zniechęcają go po pewnym czasie i może szukać ciekawszych wyzwań. Jest energicznym sparing partnerem dla Zarządu, Właścicieli czy to w kraju czy zagranicą. Najczęściej biegle posługuje się językiem angielskim, ale jest dość duża grupa osób biegłych również w języku niemieckim i francuskim. Ciężko pracuje, lubi działać, lubi budować, trudniej przychodzą mu zwolnienia pracowników.
Lubi i potrzebuje być chwalonym
– to dodaje mu skrzydeł do jeszcze cięższej pracy. Ma energię, ale ostatnio ma niewystarczająco dużo ofert pracy na rynku krajowym i dlatego jest skłonny rozważyć relokację poza Polskę. W obrębie Polski jego chęci do relokacji nawet dla dobrej oferty pracy są dużo bardziej ograniczone. Zna wyzwania, jest ambitny, lubi się uczyć – motywują go osiągnięcia. Lubi pokonywać trudności – generalnie „im trudniej tym lepiej”. Lubi być należycie opłacany za swoją pracę i dawno już nie jest to najtańszym menedżerem w Europie – mimo, że polski rynek oceniany jest jako rynek z niskimi kosztami pracy (Koszty pracy są w Polsce niższe, ale niekoniecznie na stanowiskach kierowniczych).
Jeden z moich klientów powiedział kiedyś; „Jeśli mam międzynarodową grupę projektową, a już na pewno jeśli jest to obszar R&D to bardzo często staram się mieć w niej przynajmniej jednego Polaka. Gdy pojawia się przeszkoda, która powoduje, że grupa się zniechęca to ta przeszkoda jest najlepszym katalizatorem dla działań Polaka a potem całego zespołu. On zawsze zapyta dlaczego się nie da i zawsze sprawdzi wszystkie możliwości – jest szansa, że wymyśli coś poza normami. Jest najczęściej optymistą i do problemów podchodzi z założeniem że wszystko można zrobić i zawsze jest rozwiązanie. To potem od nas zależy czy wykorzystamy w ten sposób zrodzone pomysły. Jeśli do tej grupy dodam bardziej analityczne narodowości efekt jest znakomity”
Jeśli czujecie ze w międzynarodowych zarządach brakuje wam kreatywności – sprawdźcie jakie macie w nich narodowości.
Wyzwania dla menedżerów w roku 2024
Ewa Adamczyk – na podstawie pracy własnej z menedżerami