Kluczowe wyzwania prezesów firm działających w Polsce w 2025 roku.
Na zakończenie 2024 roku International Executive Search Federation zapytała kilkuset prezesów w 18 krajach członkowskich IESF o przewidywania co do wyzwań w roku 2025. W związku z tym NAJ International jako wyłączny reprezentant IESF w Polsce zapytała losowo 29 osoby zarządzające firmami w Polsce o to, jakie jest ich zadnie na ten temat.
Wśród naszych rozmówców znaleźli się prezesi firm polskich, niemieckich, francuskich, amerykańskich, belgijskich, holenderskich, angielskich, chińskich, norweskich, słowackich.
Średni poziom zatrudnienia 467 osób a średni poziom obrotów firm z którymi rozmawialiśmy to 440 milionów złotych ale były tez 2 firmy bilionowymi obrotami.
Osoby z którymi rozmawialiśmy w zdecydowanej większości pochodziły z sektora produkcyjnego ale mamy też przedstawicieli, leasingu, pożyczek B2B, ubezpieczeń, energetyki wiatrowej, elektro-mobilności, gastronomii, handlu wielkopowierzchniowego.
Wszyscy, którzy znaleźli dla nas czas, byli szalenie zaangażowani i zainteresowani naszymi pytaniami. Czuliśmy, że ta rozmowa pomaga im uporządkować myśli przed nadchodzącym rokiem. Za wszystkie wywiady serdecznie dziękujemy i powtórzymy je na koniec roku 2025.
Oto wyniki:
1.Nieprzewidywalne trendy rynkowe i niestabilność geopolityczna
Wiele firm zauważa, że nieprzewidywalność rynku stanowi jedno z głównych wyzwań, z niestabilnością geopolityczną na czołowej pozycji. Czynniki takie jak trwająca wojna w Ukrainie, zmieniające się relacje międzynarodowe i napięcia polityczne wywierają presję na firmy z różnych branż. Wzrost niepewności dotyczy łańcuchów dostaw, harmonogramów produkcji i ogólnego planowania biznesowego. Nieprzewidywalność przekłada się na trudności w planowaniu tego co będzie produkowane i zamawiane na konkretnych rynkach oraz stawia pod znakiem zapytania rentowność niektórych inwestycji w Polsce.
2.Niedobór wykwalifikowanych pracowników i specjalistów
Firmy z różnych branż zmagają się z niedoborem wykwalifikowanych pracowników liliowych ale także specjalistów (głównie inżynierowie). Dotyczy to szczególnie ról technicznych, co utrudnia rozwój i utrzymanie operacji. Ma to także wpływ na koszty pracy związane nie tylko z pozyskaniem linowego pracownika ale także jego wyszkoleniem i utrzymaniem. Wysoka konkurencja o talenty, zarówno na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym, zmusza wiele firm do zmiany podejścia do zatrudnienia i rozwoju nowych strategii kadrowych. Najwyższe niedobory w tym obszarze zgłaszały firmy produkcyjne ale także projektowe i energetyka wiatrowa.
Niewiele firm zgłaszało problem z rekrutacją menedżerów jako wiodące wyzwanie na rok 2025.
Pojawiały się również opinie o konieczności remodelingu modelu biznesowego. Niektóre firmy rozwijają biznes i zwiększają zatrudnienie w oparciu o umowy partnerskie z kooperującymi firmami (całe części biznesu są prowadzone przez zewnętrzne spółki, które uzupełniają gamę oferowanych usług i zatrudniają własnych pracowników). Takie podejście pozwala skupić się na kluczowym biznesie, rozdzielając odpowiedzialność za zasoby ludzkie na więcej podmiotów.
3.Inflacja i stopy procentowe
Wysokie stopy procentowe i inflacja są dużymi wyzwaniami dla CEO. Wzrost kosztów kredytów ogranicza możliwości inwestycyjne, podczas gdy inflacja zmniejsza zyski, szczególnie w sektorach o wysokich kosztach operacyjnych (np. produkcja, logistyka).
Wiele firm zmienia podejście do ustalania cen oraz podejmuje inne decyzje inwestycyjne w obliczu rosnących kosztów.
Wysokie koszty kredytów wpływają również na stagnację w branży budowanej wywołaną odraczanymi decyzjami klientów jeśli chodzi o inwestycje i wydatki.
4.Green Deal i rentowność ekologiczna
Green Deal stanowi wyzwanie, zwłaszcza dla firm z sektora produkcji. Firmy w Polsce muszą zmagać się z najwyższymi kosztami energii w Europie, wysokimi kosztami wdrażania rozwiązań ekologicznych (to podnosi koszty wytwarzanych produktów) starając się zachować rentowność.
Dostosowanie do standardów środowiskowych wiąże się z wysokimi kosztami, które nie zawsze są łatwe do zrównoważenia z wynikami finansowymi. Także wzrost kosztów pracy, zmusza firmy do poprawy efektywności, wprowadzenie nowych strategii zarządzania pracownikami i inwestowania w bardziej opłacalne technologie.
Dla niektórych firm oznacza to nawet konieczność/ryzyko zmiany lokalizacji produkcji (na kraje o niższych kosztach energii – w Europie rozważane są kraje południa Europy – Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Turcja, ale są też dalsze destynacje poza Europą).
5. Wzrost sprzedaży i ekspansja na nowe rynki
W związku ze zmieniającym się popytem na rynku lokalnym, ale także w związku ze spadkiem zamówień z krajów Europy Zachodniej (głównie wymieniane były Niemcy i Francja) firmy stają przed wyzwaniem pozyskania nowych rynków zbytu na produkty wytwarzane w Polsce.
Ekspansja na nowe rynki wiąże się z dodatkowymi ryzykami związanymi z zarządzaniem łańcuchem dostaw, szczególnie w obliczu geopolitycznych napięć i zakłóceń logistycznych.
Prezesi koncentrują się na rozwijaniu nowych kanałów dystrybucji. Napotykają trudności związane z równoważeniem potrzeby wzrostu z rzeczywistością finansową i logistyczną na nowych rynkach. Ciekawie opinie płynęły z firm usługowych od których Klienci biznesowi coraz częściej oczekują bardzo szerokiego wachlarza usług „one stop shop”. Te firmy którym udaje się takie podejście wdrażać mogą skutecznie konkurować na rynku nie tylko ceną ale i wartością dodaną produktu/usługi dla Klienta.
6.Niepewnosć i niejasności prawne
Niejasności prawne, szczególnie dotyczące transformacji cyfrowej i regulacji ekologicznych, stanowią duży problem. Prezesi zwracają uwagę na zmieniające się przepisy, dotyczące standardów środowiskowych oraz preferencji dla konkretnych produktów (np. samochody elektryczne, pomy ciepła). Firmy muszą dostosować się do szybkich postępów technologicznych, przy jednoczesnym zarządzaniu złożonymi ramami prawnymi (energetyka wiatrowa).
7. Transformacja związana z digitalizacją i automatyzacją
Transformacja cyfrowa i automatyzacja wiążą się z dużymi nakładami inwestycyjnymi. Firmy liczą się z wysokimi kosztami zakupu nowoczesnych technologii, licencji, szkoleniami pracowników i utrzymaniem infrastruktury IT.
Wzrost cyfryzacji wiąże się z większą ilością danych przechowywanych w systemach chmurowych i platformach cyfrowych, co zwiększa ryzyko cyberataków. Firmy przewidują inwestycje w zaawansowane rozwiązania zabezpieczające, aby chronić swoje dane i infrastrukturę przed atakami i wyciekami danych.
8.Rosnąca konkurencja z Chin
Silna konkurencja ze strony Chin i innych krajów o niskich kosztach produkcji utrudnia firmom w sektorze produkcji utrzymanie marży i planowanie zysku. Konkurencja ta jest coraz silniejsza w branżach takich jak elektronika, produkty wysoko zaawansowane technologicznie. W tych branżach presja kosztowa jest znacząca a produkty z Chin coraz mniej ustępują jakością produktom z takich krajów jak Niemcy i inne kraje zachodniej Europy.
W długiej perspektywie pojawia się ryzyko konieczności zmniejszenia produkcji w Polsce ze względu na zwiększone zainteresowanie produktami z Chin.
9.Wojna w Ukrainie i jej wpływ na decyzje inwestycyjne w Polsce
Trwająca wojna w Ukrainie nadal wpływa na wiele sektorów, a firmy i właściciele obawiają się jej długofalowych skutków, takich jak zwiększona niechęć firm matek do inwestycji w Polsce.
10. Problemy z łańcuchem dostaw i koszty komponentów
Prezesi przewidują, że firmy będą musiały dostosować się do ciągłych zakłóceń spowodowanych napięciami geopolitycznymi i zmianami w politykach handlowych. Firmom zależy na dywersyfikacji źródeł dostaw, aby zmniejszyć ryzyko opóźnień i niedoborów.
Dodatkowym wyzwaniem jest jakość surowców do produkcji, która często bywa niestabilna zwłaszcza obszarze produkcji spożywczej.
Przykładowe case studies:
- Produkcja – Urządzenia grzewcze:
- Wyzwania: Rosnąca konkurencja ze strony tańszych importów, dostosowanie do surowszych regulacji środowiskowych oraz reagowanie na zmieniające się regulacje prawne w obszarze zielonej energii i konieczność przewidywania właściwego koszyka produktów w przyszłości.
- Szanse: Wzrost zapotrzebowania na rozwiązania grzewcze w sektorze odnawialnych źródeł energii na nowych rynkach, Możliwość przestawiania produkcji zgodnie z oczekiwaniami rynkowym.
- Branża energetyki wiatrowej – Usługi:
- Wyzwania: Niepewność regulacyjna, która wpływa na decyzje inwestycyjne, niedobór bardzo wysoki wykwalifikowanej siły roboczej oraz złożoność finansowania projektów.
- Szanse: Rozwój rynku energii odnawialnej napędzany celami klimatycznymi Unii Europejskiej stwarza przestrzeń dla rozwoju technologii wiatrowych oraz budowy nowych farm wiatrowych. Szansa na bardzo szybki rozwój firmy.
- Produkcja – Wyroby budowlane:
- Wyzwania: Wahania cen surowców, rosnące ceny energii, niedobór wykwalifikowanej siły roboczej w branży budowlanej, wahania zamówień oraz niepewna polityka kredytowa kraju wpływająca na ruch lub brak ruchu klientów na rynku.
- Szanse: Rosnące zapotrzebowanie na materiały budowlane zgodne z normami ekologicznymi oraz rozwój infrastruktury stwarzają możliwość inwestowania w innowacyjne materiały i technologie budowlane. W przypadku zakończenia wojny na Ukrainie szansa na bardzo dynamiczny rozwój firmy. Ewentualne wprowadzenie przez rząd programów wsparcia dla młodych wpłynie na wzrost zapotrzebowania na produkty firmy.
- Produkcja – Produkty spożywcze:
- Wyzwania: Zakłócenia w łańcuchach dostaw, trudności w pozyskaniu surowców odpowiedniej jakości, zmieniające się preferencje konsumentów w kierunku zdrowszych opcji oraz konieczność spełniania wysokich standardów bezpieczeństwa żywności.
- Szanse: Wzrost eksportu do rynków Unii Europejskiej oraz wejście do nowych kanałów sprzedaży moźe stanowić kluczowe źródło wzrostu dla firm działających w branży spożywczej.
- Produkcja – Maszyny:
- Wyzwania: Recesja w firmie matce ogranicza produkcję w Polsce. Postęp technologiczny wymagający ciągłych modernizacji oraz niepewność gospodarcza wpływająca na inwestycje kapitałowe.
- Szanse: Integracja przemysłowa 4.0 w celu poprawy efektywności i automatyzacji procesów produkcyjnych może przynieść dużą przewagę konkurencyjną.
- Transport i logistyka:
- Wyzwania: Wzrost kosztów paliw, zmieniające się regulacje dotyczące transportu oraz konieczność dostosowania działalności do wzrostu e-commerce.
- Szanse: Innowacje w obszarze dostaw „ostatniej mili” oraz optymalizacja logistyki z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych stanowią duży potencjał wzrostu w tym sektorze. Dostarczanie klientowi większej ilości usług powiązanych powoduje wzrost satysfakcji klienta i zatrzymanie go w firmie. „One stop shop” podnosi rentowność i dochodowość firmy.
- Produkcja – Opakowania:
- Wyzwania: Wymogi związane z ekologicznymi opakowaniami, regulacje prawne oraz zmienność cen surowców.
- Szanse: Rozwój e-commerce stwarza ogromną potrzebę na specjalistyczne opakowania, co stwarza przestrzeń do innowacji i dostosowywania produktów do wymagań rynku.
- Usługi IT:
- Wyzwania: Zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem, zatrzymanie talentów w konkurencyjnym rynku, zarzadzanie malejąca motywacją pracowników, wyzwania związane z pokoleniem Z oraz szybkie tempo zmian technologicznych.
- Szanse: Usługi związane z transformacją cyfrową, wdrożeniami chmurowymi i doradztwem w zakresie IT stanowią kluczowy obszar rozwoju dla firm IT.
- Usługi finansowe – Firma pożyczkowa:
- Wyzwania: Zgodność z regulacjami, coraz droższy kapitał i obawa przed inwestycjami w Polsce z powodu wojny na Ukrainie.
- Szanse: Bardzo szybki wzrost rynku pożyczkowego w Polsce możliwość skalowania biznesu w szybkim tempie.
Podsumowanie
Rok 2025 będzie pełen wyzwań dla prezesów firm w Polsce. Nasi rozmówcy wskazywali wzrost niepewności geopolitycznej, wzrost kosztów firm związanych z regulacjami „Zielonego Ładu”, wysokie koszty energii, płac, niepewność regulacji prawnych, wojna na Ukrainie.
Kolejne wyzwania wymieniane przez prezesów to coraz lepszej jakości produkty z Chin i konieczność konkurowania z tymi produktami, zawirowania w łańcuchach dostaw, kwestie związane z motywowaniem pracowników i niedobór wykwalifikowanych kandydatów na stanowiska robotnicze, inżynierskie, specjalistyczne.
Wymienione czynniki wymagają od liderów biznesowych dalekowzroczności, najwyższej elastyczności, innowacyjności i zdolności do szybkiego dostosowania się do nowych realiów.
Liderzy zgodnie mówili, że jeszcze nigdy niepewność geopolityczna – i co za tym idzie – rzeczywistość biznesowa nie była tak dynamiczna i nie wymagała tak szybkiego reagowania i zmian organizacyjnych w zarządzanych przez nich firmach.
Bardzo dziękujemy wszystkim Prezesom, którzy poświecili czas na rozmowy z nami i już dziś zapraszamy wszystkich CEO do rozmowy z nami na temat spodziewanych wyzwań w roku 2026 na jesieni bieżącego roku.
Zgłoszenie do rozmowy na jesieni możesz wysłać na adres e.adamczyk@naj.com.pl lub d.wroblewska@naj.com.pl pisząc jedynie „2026″.
Skontaktujemy się z Tobą na jesieni aby umówić rozmowę telefoniczną i wyślemy wyniki badania 2026 dla Polski i świata gdy tylko będą gotowe.
Wyniki badania globalnego CEO 2025 znajdziecie w linku poniżej Wyzwania prezesów 2025. Raport światowy z badania własnego IESF.