Artykuł Andréa de Paula Santos, IESF Partner at Ascend Executive Search – Brazil.
Żyjemy w czasach, gdy internet daje nam nieograniczony dostęp do wiedzy i informacji. Komunikacja wirtualna pozwala na kontakt z różnymi kulturami, podróżowanie po świecie jest coraz bardziej dostępne i zwykłe. Granice geograficzne nie stanowią barier dla dostępu do kulturowych, politycznych i gospodarczych realiów na całym świecie. W takim środowisku globalne myślenie kadry zarządzającej zajmującej się międzynarodowymi przedsiębiorstwami jest oczywisty na pierwszy rzut oka.
Ale jakie są kompetencje, które sprawiają, że każdy z nas jest globalną osobą nastawioną na myślenie? Wybierzmy jedną definicję, która może odpowiedzieć na to pytanie.
Według autora „Being Global II: Global Leaders Have a Global Mind” opublikowanego przez Forbes w 2012 r. „Globalny sposób myślenia można zdefiniować jako zdolność do postrzegania i dekodowania zachowań w wielu kontekstach kulturowych. Jest to umiejętność łączenia się z ludźmi z innych kultur na poziomie intelektualnym i emocjonalnym. Kultura dyktuje sposób ubierania się, jedzenie, które jemy, język, który mówimy, i historie, które opowiadamy. Globalne myślenie jest zatem zdolnością do doceniania różnic między kulturami i łączenia interfejsów między nimi. Liderzy, którzy posiadają globalny sposób myślenia, są w stanie oglądać sytuacje z różnych perspektyw. Rozwijać ufne relacje z osobami z różnych kontekstów i identyfikować obiecujące drogi do udanej współpracy. ”
Przyjrzawszy się bliżej tej definicji na podstawie badań dostępnych na temat globalnego sposobu myślenia. Pojawia się możliwość refleksji na temat tego, jak naprawdę jesteśmy przygotowani do radzenia sobie z globalną funkcją – co możemy poprawić.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, wybierzmy Brazylię, jedyny kraj mówiący po portugalsku w Ameryce Łacińskiej. Zaczynając od wyjątkowości języka, należy wziąć pod uwagę wiele innych czynników. Jeden z nich: Brazylijczycy cenią tytuły pracy. Tytuł ma znaczenie dla ich decyzji o dołączeniu do firmy i ma dla nich znaczenie, jeśli nazwiemy ich Dyrektorem a nie Menedżerem. Drugim czynnikiem, która zwykle powoduje zaskoczenie, jest „dissídio”, czyli roczny wzrost wynagrodzenia pracownika określony przez pracodawcę ze związkami zawodowymi i przyznany przez prawo. Do tej korekty wynagrodzenia nie stosuje się żadnej merytokracji. Trzeci czynnik ma charakter kulturowy: Brazylijczycy starają się unikać konfliktów i cenią pośredni styl komunikacji. Dlatego bardzo autokratyczny sposób komunikowania się z nimi może prowadzić do całkowitej ciszy i braku współpracy.
Aby sprostać światowemu standardowi myślenia powinniśmy słuchać, uczyć się, rozumieć i dawać odpowiednie odpowiedzi do każdego z kontekstów, z którymi się spotykamy. Bycie globalnym wymaga dużo adaptacji i nie jest prostym działaniem. Tak więc, jeśli w obliczu sytuacji, które są nieznane, stajemy się otwarci na dalsze uczenie się, być może, jesteśmy na dobrej drodze do bycia globalną osobą nastawioną na myślenie.
Tags:
Andréa de Paula Santos, Ascend, brazil, Executive Search, Forbes, global, mindset
To może Cię zainteresować: Droga do bycia Prezesem