Jak wybrać agencję rekrutacyjną? Podpowiadamy
Jak wybrać agencję rekrutacyjną? Gdy firma już dokładnie sprawdzi, że wyczerpała metody samodzielnego znalezienia pracownika lub nie może czy nie chce szukać sama, zadaje sobie pytanie jak wybrać dobrą agencję rekrutacyjną?
Tu powstaje pytanie:
- dobra agencja rekrutacyjna – czyli jaka?
- jak ją znaleźć?
- na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Możemy analizować kwestie wyboru agencji na wielu płaszczyznach:
- butikowa czy korporacja?
- agencja polska czy międzynarodowa?
- agencja robiąca rekrutacje masowe czy jednostkowe?
- firma rekrutacyjna wyspecjalizowana w danej branży?
- agencja specjalizująca się w określonym typie czy poziomie stanowisk?
- agencja rekrutacyjna czy agencja typu executive search? A może freelancer?
- firma z długim doświadczeniem na rynku czy „świeża kilkuletnia agencja”?
- a może agencja, która ma doświadczenie cross sektorowe i korzystając z bogatego doświadczenia konsultantów potrafi poprowadzić nieszablonowe procesy?
- może zarząd naszej firmy czy właściciel potrzebuje pracować z agencją, która będzie współtworzyła strategię poszukiwań, doradzała. Spowodowane jest to tym, że nasza firma potrzebuje wejść w zupełnie nowy sektor rynku i chce zatrudnić kandydata, który wniesie nową wiedzę. Oczekiwane jest, że to agencja właśnie będzie wiedziała jak i gdzie szukać właściwych kompetencji?
- a może właściciel naszej firmy szuka sukcesora? I co wtedy? Komu powierzyć takie zadanie?
Od czego powinniśmy zacząć poszukiwania agencji?
Zaczynamy naturalnie od analizy naszych własnych potrzeb i oczekiwań względem agencji a następnie przechodzimy do searchu – badania rynku. Jest to jeden z elementów każdej rekrutacji i każdego innego wyboru przeciętnego Kowalskiego, niezależnie co właśnie kupuje pralkę czy samochód.
Czym się kierować?
Wielu z nas zgodzi się z tym, że bardzo często zaczynamy od poleceń, ponieważ to ludzi darzymy zaufaniem. Osoby polecające nam daną agencję rekrutacyjną, zestawiają ją z pozytywnym doświadczeniem, a więc sukcesem przy współpracy. Polecenia zawężają nam pole poszukiwań w pozytywnym rozumieniu.
Jeśli w naszym procesie rekrutacyjnym potencjalnie potrzebujemy dotrzeć z ofertą pracy do biernych kandydatów, to warto poprosić o rekomendacje nie tylko firmy, które znamy, ale także popytać znajomych, pracowników jakie agencje kontaktowały się z nimi w przeszłości. Te które wymienią, prawdopodobnie na bieżąco stosują metodę bezpośredniego kontaktu w poszukiwaniach i to jest znakomita „nieformalna” rekomendacja.
Jeśli nie możemy skorzystać z poleceń to zawsze niezawodnym żródłem jest Google. Możemy poprzez wprowadzenie interesujących nas haseł np. „agencje rekrutacyjne w Polsce”, „firmy executive search w Polsce”, „agencje rekrutacyjne w sektorze produkcyjnym” , „globalne agencje rekrutacyjne” i wiele innych podobnych wariantów wytypować kilka agencji do porównania. Ważne żeby zastosować rozszerzenia istotne dla specyfiki procesów rekrutacyjnych, jakie planujemy w naszej firmie.
Kiedy wiemy już jakie firmy weźmiemy pod uwagę, prawdopodobnie pierwsze co zrobimy to przeanalizujemy ich strony www oraz ich obecność w mediach społecznościowych. To oczywiste, że w dzisiejszych czasach strony internetowe odzwierciedlają wizerunek agencji. Strona www, profil agencji na LinkedIn i Facebook jest jej wizytówką. Social media to dzisiaj główna droga komunikacji i poszukiwań kandydatów. W związku z tym można domniemywać, że agencja, która ma dobrze zbudowane profile pracowników i stronę www, dobrze zna i docenia ten kanał komunikacji także podczas rekrutacji.
Na stronach www możemy znaleźć:
- informacje o sektorach, dla których firma realizuje swoje usługi,
- sukcesy firmy,
- aktualne rekrutacje (chociaż te na najwyższe lub poufne stanowiska mogą tam nie występować),
- informacje czy firma współpracuje z innymi podmiotami,
- czy należy do jakiejś organizacji międzynarodowej, stowarzyszeń,
- czym dzieli się ze światem.
Kolejna kluczowa informacja to, jak wygląda zespół pracowników?
– to przecież z nimi będziemy pracować przy projektach rekrutacyjnych. Możemy przeanalizować ich profile na LinkedIn, zobaczyć ich doświadczenia, ścieżkę rozwoju zawodowego, to jakimi informacjami dzielą się z otoczeniem i dlaczego.
Patrząc całościowo na analizę firmy w Internecie warto wziąć poprawkę, na to, czego się tam dowiadujemy. Zarówno pozytywne strony jak i te negatywne są czasami przekoloryzowane. Jest ważne, żeby nie tworzyć zawczasu obrazu idealnej firmy – tylko sprawdzać, sprawdzać i dopasowywać do naszych aktualnych potrzeb.
Ludzie – mam tu na myśli pracowników agencji, to kto reprezentuje daną firmę i jak to robi – będzie stanowiło sedno naszego sukcesu przy wyborze agencji. Nie bójmy się spotkań i rozmów z drugim człowiekiem. Jest to wręcz konieczne. Kiedy mamy wybrane potencjalnie kilka agencji do porównania kolejny krok to spotkania w konsultantami. Powinny mieć one bardzo duży wpływ na decyzję, pozwalają poznać konsultantów, którzy będą świadczyć daną usługę doradczą.
Spotkania face to face z konsultantem
– czyli tak dziś powszechne spotkania Online – dają możliwość porozmawiania o ofercie współpracy, o tym jak dana agencja pracuje, jakie ma standardy – czy są one zmienne czy elastyczne. Jak bogaty bagaż doświadczeń ma agencja np. w rekrutacji na zbliżone stanowiska i jaki ma pomysł na poprowadzenie danej rekrutacji.
O co jeszcze pytać?
- O to kto konkretnie będzie przydzielony nam do współpracy
- Jego sukcesy, a dodatkowo jakie ma doświadczenia w problematycznych sytuacjach i jakich szukał rozwiązań
- Jak wygląda komunikacja postępu prac w procesie
- Sposoby kontaktu z kandydatami przy rekrutacji itp.
Choć mówi się, że nie powinniśmy się kierować pierwszym wrażeniem, to jednak jakaś jego część zawsze pozostawi w naszych głowach swój ślad. Pamiętajmy przy wyborze agencji, że podczas procesu rekrutacyjnego Konsultanci będą wizytówką naszej firmy przed kandydatami i rynkiem.
Warto pytać również o to:
- jak są oceniani kandydaci (czy jest to krótka rozmowa telefoniczna i jak krótka, czy kandydaci mają spotkania face to face z konsultantem i jak długie)
- co na tym spotkaniu jest oceniane i dlaczego
- ilu kandydatów zostanie zaprezentowanych
- jak będą wyglądały raporty oceniające (i czy w ogóle występują)
- o długość gwarancji na zatrudnionego kandydata
- czy agencja pracuje na wyłączność czy nie i dlaczego
- jak długa jest wyłączność na dane stanowisko
- jaka jest częstotliwość komunikacji z klientem postępów procesu rekrutacyjnego
- referencje agencji itp.
Spotkanie z pracownikami agencji doradztwa personalnego albo skłonią nas do odrzucenia danej firmy, albo jeszcze bardziej nas nią zainteresują. To będzie kolejny element naszej drogi wyboru – poczucie dopasowania usług agencji do firmy Klienta – do naszych potrzeb tu i teraz oraz naszego Klienta wewnętrznego – managera zatrudniającego.
Agencja rekrutacyjna powinna przede wszystkim zachęcić nas zrozumieniem naszych potrzeb (nie tylko opisu stanowiska) oraz indywidualnym podejściem do klienta, które wnosi do współpracy zaufanie.
Komunikacja i dzielenie się wiedzą w trakcie trwania projektu, jest najistotniejszym elementem sukcesu w świadczeniu danej usługi przez agencję. Trudniejsze sytuacje jakie będą pojawiać się w trakcie współpracy powinny być od razu analizowane z Klientem, jeśli oczywiście jest on na to otwarty.
Może też Ciebie zainteresować: Ile kosztuje współpraca z agencją rekrutacyjną?