Zastanów się, zanim zwolnisz. Jeśli musisz, zrób to z klasą. Outplacement. - NAJINTERNATIONAL Executive Search & Leadership Solutions

>> Go to Frontpage
Zastanów się, zanim zwolnisz. Jeśli musisz, zrób to z klasą. Outplacement.

Zastanów się, zanim zwolnisz. Jeśli musisz, zrób to z klasą. Outplacement.

Spodziewane od dawna spowolnienie gospodarcze stało się faktem. Nasza gospodarka boleśnie odczuła wprowadzenie restrykcji związanych z COVID19. Tym, co odróżnia obecny kryzys od poprzednich jest jednak równoczesny i bardzo wyraźny spadek podaży i popytu. Zamrożenie biznesu na czas kwarantanny przełożyło się na znaczny spadek konsumpcji w Polsce, której nie da się odbudować z dnia na dzień.

Oczywiście kryzys nie dotyczy wszystkich branż. W niektórych obszarach zanotowano znaczny wzrost obrotów. Większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się środki higieny, produkty odkażające, ale również gry komputerowe, czy materiały budowlane. Na obecnej sytuacji wyraźnie skorzystała branża KEP (kurier, ekspres, paczka).

To jednak nie zmienia faktu, że spora część gospodarki została sparaliżowana. Mimo najlepszych intencji pracodawców, w wielu organizacjach nie udało się uniknąć redukcji etatów, czy też w najlepszym wypadku obniżenia wynagrodzeń. Gdy firma staje przed widmem utraty płynności finansowej, redukcja kosztów i zwolnienia wydają się naturalną koleją rzeczy.

Należy jednak pamiętać, że każdy kryzys kiedyś się kończy. Warunki biznesowe prędzej czy później ulegną zmianie. Wówczas najszybciej na rynku odnajdą się ci, którzy dysponować będą odpowiednimi zasobami i kompetencjami. Z tego powodu decyzja o rozstaniu z pracownikiem powinna być dobrze przemyślana. Jeśli po rozważeniu wszystkich możliwych opcji faktycznie nie ma innego wyjścia, należy zadbać o to, żeby sam proces zwolnienia odbył się przy zachowaniu najwyższych standardów.

Pamiętajmy, że nawet tak trudna sytuacja, jak konieczność redukcji etatów, jest szansą na wzmocnienie wizerunku uczciwej i społecznie odpowiedzialnej organizacji. Dobrą reputację buduje się latami, a jej utrata może być kosztowna. Najlepiej wiedzą o tym pracodawcy, którzy od lat borykają się z problemem pozyskiwania topowych pracowników. Mimo oferowania konkurencyjnych warunków zatrudnienia, kandydaci podchodzą ostrożnie do ofert firm zaniedbujących swój wizerunek.

Jak rozstać się z pracownikiem zachowując przy tym klasę?

Przede wszystkim w sposób społecznie odpowiedzialny. Warto postawić się w jego sytuacji. Empatia w biznesie to nie luksus, ale konieczność. Bez niej żylibyśmy w bezdusznym świecie rodem z dzieł Thomasa Hobbesa. Utrata pracy jest doświadczeniem trudnym, zwłaszcza dla osób, które od wielu lat pozostawały lojalne wobec swojego pracodawcy.

Konsekwencją rozwiązania umowy o pracę są nie tylko utrata środków do życia, ale przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa i zachwianie poczucia własnej wartości. Takim osobom można zapewnić „miękkie” rozstanie obejmując ich programem outplacementu https://tiny.pl/tzntj . Zapewnienie profesjonalnego wsparcia ułatwi im odnalezienie się w nowej sytuacji i złagodzi silne emocje, które porównywalne są do tych przeżywanych w trakcie rozwodu. Przekazanie osób objętych zwolnieniem pod opiekę specjalistów, którzy doskonale rozumieją mechanizmy rynku pracy i wiedzą jak się po nim poruszać, to opcja warta rozważenia z uwagi na wspólny interes – pracownika i organizacji.

Takie podejście ma również pozytywny wpływ na morale osób, które pozostają w firmie. Jest to dla nich sygnał, że pracodawca dba o ludzi i nie pozostaje obojętny wobec ich losu. W sytuacji, gdy organizacja nie posiada środków na uruchomienie procesu outplacementu https://tiny.pl/7d1sq, absolutnym minimum jest zadbanie o to, aby samo rozstanie odbyło się w atmosferze empatii i zrozumienia. Zwolnienie kilkudziesięciu pracowników drogą mailową, jak to miało miejsce w przypadku jednego z wydawnictw, jest przykładem ryzykownych, nieprzemyślanych działań, które niepotrzebnie odbijają się szerokim echem na rynku.

Zwykle o przysłowiowym paleniu mostów myślimy w kontekście pracownika, który pod wpływem emocji odchodzi „trzaskając drzwiami”. Nie zapominajmy o tym, że tym samym regułom podlegają również pracodawcy.

Autor:  Joanna Wójcik-Garbolinska Senior Project Manager NAJ International https://tiny.pl/7d1s9